Monday, 27 January 2014

Al Imam Al Alamah Abdul Karim Zaidan: Imam Besar Ahli Sunnah Abad Ini.




Syeikh Abdul Karim Zaidan lahir pada tahun 1917masihi dibumi Baghdad, Iraq. Beliau antara alim mujtahid yang mewaqafkan seluruh hidupnya untuk ilmu & jihad.

Syeikh Abdul Karim Zaidan dizaman remaja dikenali sebagai pemuda yang rajin bangun beribadat diwaktu malam.
Semasa dizaman Saddam Hussein, Syeikh Zaidan antara pimpinan utama Ikhwanul Muslimin yang digeruni musuh. Beliau telah ditangkap & diseksa belasan tahun dipenjara Iraq. Diceritakan kesemua tahanan yang ditahan bersama beliau mati dibunuh melainkan beliau kerna Saddam Hussein tak benarkan. Saddam dikatakan pernah berguru dengan beliau.


Selepas dibebaskan Syeikh Abdul Karim mendapat pelindungan di Sanaa,Yaman dari pimpinan Ahli Sunnah wal Jamaah disana.Beliau menjadi tenaga pengajar diJamiah al Iman, universiti waqaf yang menjadi kilang melahirkan ribuan ulama &pejuang islam seluruh dunia.
Ramai ulama besar Ahli Sunnah yang menjadi buruan musuh islam mendapat perlindungan disini spt al Marhum Syeikh Ali Garishah.


Syeikh Abdul Karim Zaidan juga sangat terkesan dengan pemikiran Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah. Antara kitab yang banyak memberi kesan kepada beliau adalah Aqidah Wasitiyayyah Syeikhul Islam Ibn Taimiyah, sehinggakan Syeikh Zaidan pernah menulis dalam kitabnya Abdul Karim beraqidah salafi dan bermazahab hanafi kerna terksean dengan penulisan Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah.
Syeikh juga ade meringkaskan Aqidah Tohawiyyah Imam Tohawi &dijadikan manhaj usrah gerakan Ikhwan Muslimin di Iraq & Kuwait. Sebab itulah kite lihat ramai anggota IM diIraq & Kuwait bermanhaj salafi dalam aqidah.

Syeikh Zaidan antara ulama yang sangat2 tawaduk, beliau pantang orang mencium tangannya ataupon bertanya mengenai umurnya & cara beliau menuntut ilmu, kern itu semua tiada faedah baginya.

Menurut murid murid & orang yang rapat dengan Syeikh Zaidan pelajaran terakhir beliau minggu lepas Syeikh bicara soal jihad &politik sebelum beliau mengadu sakit tengkuk &dimasukkan keHospital Sains Teknologi Yaman & menghempuskan nafas terakhir sejam sebelum asar hari ini.


Begitu banyak jasa beliau dalam dunia islam tidak mampu saya tulis semuanya disini, hari ini Allah menjemput beliau pergi meninggalkan kite buat selama lamanya. Dunia islam bersedih namun hanya jasad Syeikh meninggalkan kite tapi segala ilmu beliau masih ditinggalkan untuk kite beramal dan berjuang dengannya.

Jenazah beliau akan disembahnyakan diMasjid Jamiah Iman oleh ribuan para ulama,penuntut & pecinta beliau kemuadian akan dibawa pulang keTanah Air beliau Baghdad,Iraq untuk dikebumikan.

اللهم اغفرله وارحمه وعافه وعف

al Fatihah.

Sebagai maklumat tambahan beliau juga merupakan guru saya semasa belajar di Jamiah Iman. Semasa itu beliau mengajar kitab Madhal Lidirasati Syariah (Madhal Fiqh) dan juga usul dakwah ketika itu.

Beliau juga merupakan pelajar Phd di Universiti Kaherah yang tesisnya bertajuk Az-Zimmiyin Wamustakminin.

 

Friday, 10 January 2014

Sotong Terbesar


Kedua Sea Giant Makhluk mencuci darat Bersama Santa Monica pesisir pantai - Penggera Bunyi Lebih radioaktif gigantism
Giant Squid Ditemui Di California Coast Dan Ahli-ahli sains Mengesyaki gigantism radioaktif

Diterbitkan 10 Januari 2014
Oleh Butch Witt

Untuk kali kedua dalam beberapa bulan kebelakangan ini , makhluk laut gergasi telah dicuci ke darat di California. Pertama, ia adalah satu oarfish jarang berlaku yang telah berkembang kepada yang ganjil panjang 100 kaki. Kali ini ia adalah sotong gergasi berukuran kekalahan 160 kaki dari kepala ke hujung rungut .

Gergasi kelihatan berbeza tetapi pakar-pakar percaya bahawa mereka berkongsi satu persamaan penting : mereka kedua-dua datang dari perairan berhampiran Fukushima Dai- ichi Loji Kuasa Nuklear di Daerah Kurahashi Futaba Jepun.

Ahli-ahli sains percaya bahawa berikutan bencana 2011 di Fukushima Dai- ichi Nuklear Kuasa nombor yang tidak diketahui makhluk laut mengalami mutasi genetik yang mencetuskan pertumbuhan tidak terkawal - " . Gigantism radioaktif " atau

Bayangkan ikan tuna yang boleh memberi makan sebuah bandar saiz Austin , Texas. "
Malangnya, kader ini gergasi mutan nampaknya hanyut ke arah benua Pegawai-pegawai tempatan AS di Santa Monica, CA - di mana makhluk yang hanyut ke darat - cuba menenangkan penduduk. " Makhluk ini kelihatan si mati dan juga jika hidup hanya hidup subur di dalam air, " kata Santa Monica Taman Pengurus Cynthia Janggut. "Kami berhasrat untuk bergerak makhluk dalam keping untuk Institut Penyelidikan Scripps supaya mereka boleh mempelajarinya, " kata beliau.

Walaupun belum difahami dengan baik, gigantism radioaktif dikatakan menyebabkan apabila sinaran menyebabkan perubahan kepada bahagian-bahagian yang mengawal pertumbuhan DNA organisma terjejas. Apabila pengawal selia pertumbuhan gagal untuk mengawal pertumbuhan sel, organisma boleh mencapai banyak kali saiz badan tetap itu.

Tempatan pakar gigantism radioaktif Santa Marino College profesor biologi Martin L. Grimm , PhD berkata bencana nuklear mungkin mempunyai beberapa manfaat yang tidak diingini. " Makhluk-makhluk memberi kita peluang untuk mengkaji gigantism radioaktif, " katanya. Grimm percaya bahawa memanfaatkan gigantism radioaktif boleh menjadi seperti memanfaatkan atom untuk mewujudkan tenaga atom. "Bayangkan ikan tuna yang boleh memberi makan sebuah bandar saiz Austin, Texas, " katanya. "Ini adalah kemungkinan gigantism radioaktif. "

Ambil Jaws tetapi membuat dia saiz bangunan pencakar langit Manhattan. "
Lain mendapati makhluk laut gergasi menjadi kebimbangan keselamatan yang berpotensi. Malah sebelum sotong gergasi terdampar , Pengawal Pantai AS telah mengeluarkan "amaran biru" untuk penduduk di tengah dan selatan pantai California "untuk kekal berjaga-jaga. " Semalam Laksamana Sandy Duncan - Roberts berkata bahawa dia akan perlu untuk meningkatkan tahap kesedaran untuk "amaran kuning" yang meminta penduduk untuk " berhati-hati " di sepanjang pantai.

Adakah makhluk laut raksasa satu ancaman bagi mereka di atas tanah ? " Ambil Jaws tetapi membuat dia saiz bangunan pencakar langit Manhattan, " kata Bruce Kenner, seorang ahli biologi marin di UC San Diego. Kenner berpendapat bahawa gigantism mungkin memutarbelitkan sistem navigasi makhluk laut '. "Jika lelaki yang mengambil giliran salah ke pantai itu dia tahap 40 blok bandar membelasah sebelum dia datang untuk berehat, " katanya.

Penduduk bimbang sekarang bahawa makhluk yang kedua telah timbul. " Sebelum kita hanya bimbang tentang tempat letak kereta apabila kita pergi ke pantai, " kata Marquise Griffon . "Sekarang kita perlu bimbang tentang Godzilla [ barangan ] mengejar kami . "

Jika mana-mana penduduk melihat makhluk laut yang luar biasa bersaiz , mereka harus menghubungi hotline Pengawal Pantai Amerika Syarikat pada 1-800-BIG-FISH (atau 1-800-244-3474 ).



Wednesday, 8 January 2014



ISLAM bukan asing buat pensyarah Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) dari United Kingdom, Terry Fa’iz Kenneth Brougham.
Sudah puluhan tahun beliau mempraktik sebahagian ibadat Islam termasuk berpuasa pada Ramadan dan hanya makan juadah halal kerana disifatkannya amalan baik.
Beliau mempelajari Islam melalui sama ada hasil pembacaan buku dan internet serta bertukar pandangan dengan beberapa rakannya.

“Dari buku dan internet, saya juga mengkaji al-Quran terjemahan bahasa Inggeris,” kata kepada Selangor Kini.
Terry Fa’iz yang mendiami negara ini sejak 16 tahun lalu juga tertarik dengan corak kehidupan di Malaysia dan menanam impian untuk menjadi seorang Islam.
“Sebelum ini, saya seorang Kristian tetapi pegangan tidak kuat. Saya tinggal lama di Malaysia dan mendapati gaya kehidupan umat Islam sangat bagus dan sempurna.
“Sejak dulu, saya dapat merasakan satu hari nanti saya menjadi orang Islam,” katanya yang akhirnya menjadi kenyataan pada hujung Disember lalu.

Pensyarah Pendidikan Awal Kanak-kanak itu juga mengakui kemasukannya sebagai seorang Islam banyak didorong keluarga angkatnya yang membantu memahami Islam secara lebih mudah dan berkesan.
“Saya ada keluarga angkat Melayu, mereka banyak membantu. Saya kini boleh fokus mempelajari Islam dan beramal ibadah dengan lebih tekun,” katanya yang belum berkahwin walaupun berusia 67 tahun.
Beliau yang melafaz kalimah dua syahadah pada Majlis Syahadah di Masjid Sultan Abdul Aziz Shah di Shah Alam bersama dua lagi mualaf, juga bercadang memperoleh taraf penduduk tetap di Malaysia.
Majlis itu turut disertai dua saudara baru, wanita Filipina, Fatimah Abdullah, 25, dan pemuda Dusun Sabah, Muhammad Nor Faizal Abdullah, 30.
Ia dipimpin Khalid Abdul Samad, pegawai Pemudahcara dan Perhubungan dari Islamic Outreach ABIM (IOA).
IOA menjalankan dakwah berterusan menerusi pelbagai program ilmu kepada masyarakat bukan Islam bagi meningkatkan kesedaran dan menimbulkan minat terhadap Islam.
Aktiviti dakwah itu dikendali tenaga pengajar sukarela terdiri dari pensyarah tempatan dan luar negara termasuk bahasa Hindi, Kembodia, China dan Jepun secara sukarela.
Ini mendorong ramai warganegara lain seperti Inggeris, Korea, China, India, Bangladesh selain sebahagian rakyat tempatan, menganut Islam menerusi IOA.
“Alhamdulillah, kita sudah mengIslamkan kira-kira 30 saudara baru sepanjang 2013. Angka itu ialah mereka yang diIslamkan melalui IOA dan pengurusan masjid ini secara rasmi.
“Selebihnya pula memilih memeluk Islam melalui bantuan pihak lain atau di negara masing-masing,” katanya.
IOA juga menjalankan aktiviti dakwah di satu ruang masjid dan merancang mengadakan kursus secara rasmi mulai tahun ini.
“Kursus bimbingan seperti Murabbiah yang mempraktik sistem mentor mentee juga ada. Mualaf digandingkan dengan pasangannya, seorang pendakwah Islam.
“Kita melatih 43 orang untuk tugas ini termasuk mengajar pembangunan ilmu agama. Kita juga ada kursus bimbingan saudara baru dalam bahasa Inggeris di pejabat IOA di Masjid Negara,” katanya.
- FZL




Tuesday, 7 January 2014

Renungan Tsunami

Salam wrt buat semua warga Malaysia diseluruh tanah air dan diluar sana. . . Sudah 10 tahun Tsunami berlaku namun, baru 3 atau 4 jam tadi saya pergi ke kedai guntingrambut. Alhamdulillah bernasih baik dapat saya mengunakan khidmat tukang gunting rambut. . . 
Sempat juga saya bertegur sapa dengan beliau yang asalnya dari negara seberang. Aceh sebuah perkampungan di Indonesia. . . 
Bang boleh saya bertanya; sapaku, abang sempat tak dengan kejadian Tsunami Aceh???
Lalu dia menjawab : Alhamdulillah tuhan masih sayangkan saya bang. . . Gegaran  Gempa Bumi 8.3 masih dapat saya rasakan biarpun Bandar yang dilanda Tsunami itu 5 jam dari kampung saya namun masih dapat kami rasakan. . .
Meremang bulu romaku mendengar kata -kata dia mengenai Tsunami. . .dia menambah lagi sewaktu gempa bumi seolah - olah ada pokok kelapa sedang menjalar dalam bumi yang hendak naik ke permukaan bumi. . .
Sebelum berlakunya kejadian itu Rudi menceritakan gejala sosial sewaktu itu sangat ketara dan sehingga Allah swt menurunkan azab. . .


Ya, Allah! Sungguh hebat kekuasaanmu,  . .Bagaimana kita yang di Malaysia sekarang penuh dengan hiburan yang melalaikan kerana apa yang berlaku di Aceh tidak mustahil berlaku ditempat mana yang Allah swt mahukan. . 

Marilah kita sama - sama muhasabah diri kita dan sentiasa mengingati kembali selaku kita ini hamba milik Allah swt yang kekal tidak mengira pangkat atau harta kita selamanya hamba kekal milik Allah swt. . .

Tinta Abu Hannan 

Anak Vs Laptop??




Anak2 tolong baca ni ok...Ada seorang bapa datang ke kedai, melihat-lihat seperti pelanggan lain. Aku menegurnya,
Promoter         :"Pakcik, laptop…..."
( Dia tersenyum dan masih melihat-lihat laptop yang ada di kedai ).
Promoter         : "Nak beli untuk anak ke?", Aku menyambung lagi,
Pakcik             : "Ya, nak beli untuk anak - dia nak sambung belajar - laptop yang mana yang ok?".
( Aku mempromosi barang seperti biasa -aku biasanya mengsyorkan yang paling murah ).
Promoter         : "Kalau nak yang bagus mahal pakcik - tapi kalau setakat nak buat belajar yang nie lah, Samsung - seribu seratus lebih je..
( Dalam aku bercakap dengan dia, dia banyak diam dan seperti berfikir. Sedikit lama dia terdiam, dia membuka mulut  )
Pakcik             : "Nanti saya datang balik ya, duit tak berapa nak ada lagi ni..."
( Pergi dengan suatu perasaan yang lain. Aku dengan rutinku berkerja setiap hujung minggu sahaja, kebetulan - aku duduk di kaunter menunggu pelanggan - dia datang semula ke kedai, tapi dengan anaknya –perempuan ).
Pakcik             :  "Yang mana ya yang haritu, ada lagi tak?",
Promoter       :  "Yang nie Samsung haritu, tapi yang nie stok baru - harga sama je", aku menyambut soalan nya.
Pakcik             :  "Yang nie ok ke dik?" Dia bertanya kepada anaknya,
Anak                 :  "Ermmm, ok ke nie murah je - karang rosak karang susah..." jawabnya dengan muka yang kurang puas hati
( Anaknya seperti menginginkan yang lain yang lebih mahal ).
Anak                :  "Yang Acer nie x boleh ke ayah?"
(  Ayahnya terdiam seketika dan menyambut dengan negosiasi )
Pakcik             :  "Yang Acer nie berapa boleh murah lagi?"
Promoter         :  "Yang tu tak dapat dah pakcik,... Dah harga kos dah tu..."
( Aku dengan rasa geram namun masih dalam nada yang baik menyambung lagi )
Promoter         :  "Dik, nak laptop untuk belajar kan... Rasanya kalau untuk belajar - yang nie lebih dari cukup - rosak tak payah pikir sangat - warenti setahun.".
( Aku mengeluarkan kata-kata tersebut atas dasar aku seperti mengerti kerut wajah bapanya ) .
Anak                :  "Oklah, yang ini." jawab anaknya.
( Sedang aku menulis resit dan membungkus laptop dari meja 'display' - aku terpandang bapanya yang mengira duit untuk membayar - aku nampak dompetnya kosong - habis semua duit digunakan untuk membayar laptop. Dia menyerahkan duit kepadaku dan aku mengiranya semula - dia melihat tanganku yang mengira. Habis aku mengira - wang aku masukkan dalam cash drawer )
Pakcik             :  "Cukup duit tadi dik?"
Promoter           :  "Cukup, Terima Kasih ya...".

( Dia dan anaknya meninggalkan kedai. Aku hanya menahan airmata mengira duit yang diberikan - RM1, RM5, RM10 dan hanya sekeping RM50. Aku membayangkan dari mana si ayah mencari duit untuk membeli sebuah laptop untuk anaknya -penuh harapan.Aku geram kepada anaknya - seperti dia tidak tahu ayahnya bagaimana - hanya tahu minta. Aku tahu ayahnya tiada duit, dia dah sebut awal-awal pada aku, aku nampak airmukanya, aku perhati sekeping-sekeping duit yang diserahkan. Aku tahu dia tiada duit pulang ke rumah dan perlu 'mengais' untuk hari esoknya. Ya Allah, ampunilah segala dosaku, dan (dosa) kedua ibubapaku, dan rahmatilah keduanya sepertimana mereka mendidikku pada waktu kecil. Amin... KONGSIKAN sbg tanda sayang kita pada ayah ibu...anak zaman sekarang bukan tahu ibu bapa ada wang atau tidak..mereka mahu apa yang mereka mahu jea~ :)) 
-copy & paste- sayunya hati bila mbaca....
)

ANTARA MAKANAN KEGEMARAN RASULULLAH S.A.W:




1. Barli – Bagus untuk demam jika dibuat sup / air minuman.

2. Kurma – Nabi berkata rumah yang tidak mempunyai kurma adalah seperti rumah yang tidak ada makanan.

3. Buah Tin – Buah dari syurga. Boleh mengubati buasir.


4. Anggur – Nabi suka buah anggur. Ia membersihkan darah, menguatkan buah pinggang, membersihkan perut

5. Madu – Ia adalah makanan segala makanan, minuman segala minuman, ubat segala ubat. Mengubati cirit birit jika dibancuh dengan air panas, membuka selera, menguatkan perut, membuang kahak. Elok diminun waktu pagi dengan air suam.

6. Tembikai (Segala Jenis) – Nabi berkata wanita mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi perwatakkan dan wajahnya.

7. Susu – Nabi berkata susu baik untuk membuang panas badan. Menguatkan belakang,memperbaiki otak memperbaharui pandangan mata, membuang kelupaan.


8. Cendawan – Baik untuk mata, perancang keluarga.


- SHARE

Follow @ Like : Dr. Tengku Asmadi bin T. Mohamad



sumber  https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151945837627408&set=a.383423542407.165322.162639352407&type=1&theater
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...