Thursday, 10 November 2011

PANDUAN MENDIDIK ANAK

1) Jangan pukul anak dari lutut keatas

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. Nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control.

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya. Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak.

Sabda Rasulullah s.a.w.

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”

4). Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

5). Berikan anak anda pelukkan setiap hari. (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6). Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7). Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan.
(Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

8). Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9). Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga, pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10). Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11). Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12). Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13). Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14). Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15). Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16). Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17). Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18). Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19). Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam.

20). Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21). Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22). Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.

“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi”



Kongsi info: http://www.NurulAmir.com/

Thursday, 30 June 2011

IHTIFAL ZON 3 - 2011

TEMPAT : DI SRA AR-RIDWAN CHERAS
TARIKH : 22 JUN 2011
MASA : 8.00AM -2.00PTG











Thursday, 28 April 2011

PERKARA YANG YAHUDI SUKA & KITA PUN SUKA.. (4S & 4F)

Antara protokol Ya'hudi yang mengandungi 8 perkara.... (4S & 4F)

1.. Song....

Lagu-lagu yang menghiburkan. .jika ada anak-anak yang

tak tau mengucap..tetapi boleh menghafal lagu Hindustanyang

panjang berjela... Ada anak-anak yang tak hafal Al-Fatihah....tapi

boleh mengingati lagu Siti Norhaliza yang panjangnya berdepa-depa.....

berjaya sudah Yahudi..... Hingga kita terfikir.... ..

bagaimana jadinya radio kalau tanpa lagu?

2. ...Sex.....

Lagi satu kegilaan remaja dan yang tua. Sex di mana-mana..

di kaca tv, dalam filem, dalam iklan...babak sex amat lumrah...

kekadang adegan sex tak diperlukan, tetapi diselitkan jua

sehingga ada orang menonton filem hanya kerana ada adegan sex...

filem 18SX amat laris berbanding filem U...

VCD lucah mudah didapati...dan harganya amat murah...

Adakah filem yang tiada adegan sex?

Lagi sekali berjaya sungguh Yahudi laknatullah. .......

3. ...Smoke....

Rokok..menjadi kegilaan para remaja....

sehingga dikatakan tidak modern jika tidak merokok...

malah sekarang merokok menjadi budaya bagi mana-mana perempuan

yang kononnya mau di gelar 'up to date'..

Dulu yang merokok ini golongan ****** saja.... ataupun penari

kabaret..... .( aku tengok dari filem P Ramlee )....

4. .....Sport.. .

Pelbagai jenis sukan di tonjolkan dan lelaki dengan

perempuan sama-sama berlumba mencari nama dalam sukan....

hinggakan sekarang bola sepak pun perempuan main juga....

Bila bersukan, tutup aurat mestilah jauh sekali,

sembahyang pun banyak yang miss.....bukan yang bermain sahaja tak sembahyang.. ...

yang menonton pun tak sembahyang juga .......

Kalau menonton dirumah.... akan lambat sembahyang sebab takut tak nampak macam mana BOLA masuk GOL......

Then Yahudi gol lagi........sampai ada ulamak kata...kerana sukan...sembahyang boleh tangguh....

Masha Allah,..

5. .. Fun..

Hiburan...di mana-mana kita dapat hiburan yang melalaikan.. ..

Kalau kita lihat dalam 100 majalah..mungkin 99 adalah majalah hiburan..

termasuklah majalah mangga.....yang menayangkan buah mangga artis perempuan... .

Kalau ada konsert....sanggup orang Islam bertandang hingga

menghabiskan banyak wang dan bila ke konsert....

pelbagai maksiat akan diselit masuk.... Yahudi terhibur lagi....

6.... Female...

Perempuan... tawaran Yahudi yang amat mengasyikkan. .

terutama dalam iklan..yang kadang-kadang tidak ada kena

mengena dengan perempuan... . Kalau kita ke kedai bateri kereta....

dihadapan bateri terpampang gadis sunti separuh bogel beraksi.....

apa kena mengena bateri kereta dengan perempuan?.. .

kalau iklan Modess... perempuan adalah patutnya...

Yahudi bersorak lagi......

7...Fashion. ...

Fesyen terutama perempuan yang bermacam-macam. .

sehinggakan kalau pakai tudung pun mereka dah tak menutup aurat....

Macam mana dikatakan bertutup aurat jika bertudung tetapi berbaju ketat

yang kekadang menampakkan pusat?

Yang mewarnakan rambut lagi teruklah...

Buat apa bertudung kalau rambut diwarnakan.. ...

Bila warnakan rambut..mestilah tidak bertudung sebab kalau

bertudung..bagaiman a nak menayangkan warna rambut yang terkini itu...

Kalau dah rambut diwarnakan.. .. sembahyang pun tak sah...

malah mandi hadas pun tak sah sebab kebanyakan pewarna adalah kalis air...

itu tak kira yang cukur bulu kening lagi...

Yahudi ketawa lagi....

Umat Islam sudah jadi macam Yahudi.....

8.. .. Food..Makanan. .

Lagi satu kegilaan Umat Islam terutama makanan dari Barat termasuklah

MC D, Kentucky , Pizza hut...dan seribu satu macam lagi...

Buah kurma yang menjadi makanan Rasulullah di pandang hina....

masuk rumah pun setahun sekali bila bulan Ramadan...

tapi makanan Barat menjadi kebanggaan.. .

Bila makanan datang dari Barat.. adakah kita yakin tentang

halalnya? Contoh Kentucky ....rempahnya datang dari Amerika....

siapa nak pergi check....halal ke tidak?

Bila makan benda haram, masakan iman menjadi mantap....

Maka lahirlah Umat Islam yang bukan perangai saja macam

yahudi.... tetapi berfikiran pun macam yahudi...Nauzubilla h.....

Yahudi makan Islam lagi...

Ini hanya baru sedikit yg di ambil dari protokol yahudi.....

protokol yang lain-lain entah macam-macam lagi....

aku ini juga cintakan Malaysia .....tetapi aku lebih cintakan ALLAH dan ISLAM.......

Oleh itu, jika berlaku pertembungan antara kepentingan manusia dengan kepentingan Allah......

DAHULUKAN KEPENTINGAN ALLAH....

1 minit untuk mengingat Allah

Langkah 1:

* Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih:

* SUBHANA'LLAH

* ALHAMDULI'LLAH

* LAA I LAAHA ILLA'LLAH

* ALLAHU AKBAR

* ASTAGHFIRU'LLAH

* LAA ILAAHA ILLA'LLAH, MUHAMMADUR RASULU'LLAH

* ALLAHUMMA SALLI WA SALLIM WABARIK ' ALASAYYIDINA

MUHAMMAD WA AALIHI

* WA SAHBIHI AJMA'EEN

Langkah 2:

* Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat, perkataaan demi perkataan

Langkah 3:

* SIla Click SHARE kat note ini.

-----------------

PANDUAN & NASIHAT

-----------------

Dalam sepotong ayat dan sepotong hadis ada menerangkannya:

"Sesungguhnya yang mengada-adakan kebohongan itu hanyalah orang-orang yang tidak beriman dengan ayat-ayat Allah dan merekalah pembohong-pembohong." (An-Nahl ayat 105)

"Barangsiapa mengatakan dariku apa yang aku tidak katakan, maka hendaklah Ia bersedia mengambil tempatnya dari Neraka."

(Hadith riwayat Az-Zahabi dalam Al-Kabair.)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...